Pedagog specjalny realizuje następujące zadania:
1. Współpracuje z zespołem mającym opracować dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym IPET i WOPFU.
2. Współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, ale także innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole i w placówkach wspierających uczniów, ale także z rodzicami oraz uczniami. W ramach tej współpracy min:
- rekomenduje dyrektorowi działania w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły;
- diagnozuje indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
3. Wspiera nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
4. Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
5. Współpracuje z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym np. z:
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
- pracownikiem socjalnym,
- asystentem rodziny,
- kuratorem sądowym i innymi.
Po raz drugi nasza szkoła bierze udział w konkursie Złote Szkoły NBP. Tegoroczne hasło to "Cyberbezpieczne finanse". Uczniowie, wraz z koordynatorem akcji, pedagogiem, wzięli udział w wykonaniu 4 konkursowych zadań. Podczas Lekcji z ekonomią przeprowadzonej przez pedagoga uczniowie zapoznali się m. in. z funkcjami NBP oraz jego rolą w zarządzaniu ewentualnym kryzysem finansowym. Następnie uczniowie klasy 7 samodzielnie przeprowadzili Warsztat Uczniowski dla pozostałych uczniów, gdzie przedstawili zasady cyberbezpieczeństwa oraz samodzielnie przygotowane scenki sytuacyjne. Uczniowie utrwalili zdobytą wiedzę za pomocą quizów i zadań. Kolejnym zadaniem było przeprowadzenie debaty na temat płatności bezgotówkowych. Dodatkowym zadaniem była EduAkcja, podczas której nasza Drużyna ruszyła w teren z przygotowanymi ulotkami na temat zasad cyberbezpieczeństwa, gdzie miała możliwość edukować lokalną społeczność.
6 marca to Światowy Dzień Logopedy. Z tej okazji uczniowie klas 0-3 wzięli udział w spotkaniach z logopedą, podczas których zmierzyli się z zagadkami i łamańcami językowymi a także mieli okazję, w ramach zajęć z preorientacji zawodowej, poznać specyfikę zawodu logopedy.
W marcu uczniowie klas 4-8 wzięli udział w zajęciach z zakresu preorientacji zawodowej prowadzonych przez p. L. Skowron i p. J. Szendoł, podczas których uczniowie poznawali swoje mocne strony i predyspozycje, rozwiązywali testy predyspozycji zawodowych i zainteresowań oraz poznawali zawody przyszłości.
Klasy 7 i 8 uczestniczyły w spotkaniach online, z psychologami, w ramach akcji przeciwdziałania uzależnieniu od nikotyny "Mów do mnie". Podczas zajęć poruszono dyskutowano, dlaczego ludzie palą, jak działa nikotyna i jakie są skutki tego działania, jak odmawiać palenia i gdzie szukać pomocy. Dodatkowo pedagog odbył z uczniami pogadankę na temat szkodliwości e-papierosów oraz snusów.
"Wiele ekranów, wiele zagrożeń"
Mądre korzystanie z telefonu i komputera to ważna umiejętność, którą ćwiczyli uczniowie klasy 3. Wzięli oni udział w spotkaniu ze specjalistą pt. "Wiele ekranów, wiele zagrożeń", podczas którego poruszono kwestie nadmiernego korzystania z technologii. Pod okiem pedagoga uczniowie wykonali prace plastyczne pt. "Mądre korzystanie z technologii" oraz dyskutowali o higienie cyfrowej.
"Twoje dane – Twoja sprawa"
W ramach współpracy z Urzędem Ochrony Danych Osobowych zapraszamy rodziców, w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Twoje dane – Twoja sprawa”, do rozmowy z młodzieżą na temat ochrony prywatności i danych osobowych oraz do obejrzenia bezpłatnego webinarium pt. „Świadomość rodzica i wsparcie dla dziecka – kluczowe informacje o danych osobowych i prywatności w cyfrowym świecie”, który można znaleźć pod adresem: https://uodo.gov.pl/pl/587/3518
11 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu. Inicjatywa ma na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Pedagog, w klasach starszych, przeprowadził pogadankę i warsztaty mające na celu przybliżenie uczniom zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Uczniowie tworzyli silne hasła a także omawiali scenki problematyczne. Podsumowaniem wydarzenia było stworzenie przez uczniów zasad bezpiecznego korzystania z Internetu na gazetkę szkolną.
Uczniowie klas 4 - 8 włączyli się w akcję Kartka dla Seniora. Wraz z pedagogiem napisali ponad 40 życzeń świątecznych dla seniorów z Domu Pomocy Społecznej w Pęcławicach. Wielu uczniów własnoręcznie przygotowało piękne kartki świąteczne oraz napisało miłe życzenia, dzięki którym zagości uśmiech na twarzach starszych osób. Dziękujemy uczniom, którzy wzięli udział w akcji.
Dzień Łamigłówek Logicznych to doskonała okazja, by przypomnieć sobie, jak ważne dla naszego umysłu są zagadki. Ten dzień jest poświęcony nie tylko dobrej zabawie, ale również rozwijaniu intelektualnych zdolności i kreatywności. Klasy 4-8 walczyły, w dwóch grupach wiekowych, o tytuł Mistrza Logicznego Myślenia. Gratulujemy klasie 4 i 8, które wygrały w swoich kategoriach wiekowych.
15 listopada Światowy Dzień Osób Niewidomych
i Słabowidzących
15 listopada obchodziliśmy w szkole Światowy Dzień Osób Niewidomych i Słabowidzących. Z tej okazji wszystkie klasy wzięły udział w zajęciach z pedagogiem, podczas których uczniowie poznali historię święta, profilaktykę chorób oczu a także wykonali ćwiczenia z zakresu jogi oczu. Uczniowie poznali także alfabet Braille'a - zapisywali swoje imiona a także czytali wyrazy braille'm.
19 listopada Dzień Tolerancji
19 listopada to Dzień Tolerancji. Uczniowie starszych klas dzięki udział w warsztatach z pedagogiem. Młodzież zastanawiała się czym jest tolerancja, czy ma ona granicę oraz próbowała odpowiedzieć na pytanie "Czy ja sam jestem tolerancyjny?".
21 listopada Międzynarodowy Dzień Życzliwości
i Pozdrowień
21 listopada obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Święto było okazją do rozmowy na temat codziennej życzliwości oraz jej form. Każdy uczeń losował, że słoika życzliwości, swoje własne zadanie. Było to m.in. podziękowanie innej osobie, powiedzenie miłego słowa, pomoc innym, uważne słuchanie.